اهمیت برگزاری اردوهای دانش ‌آموزی چیست؟

برگزارکننده-اردوی-مدارس

اهمیت برگزاری اردوهای دانش ‌آموزی چیست؟

هدف از اردوهای دانش‌ آموزی چیست؟  آیا تنها  هدف از اردو برای دانش ‌آموزان سرگرمی و بازی است؟ آیا برای تمام دانش‌آموزان در هر مقطعی ( دبستان ، دبیرستان ) یک محیط مشترک در نظر گرفته خواهد شد؟ دانش‌آموزان طبق اهدافی خاص به اردو می‌روند که با ما در ادامه همراه باشید تا به این اهداف بپردازیم.

دلایل اهمیت اردوی دانش‌آموزی

یک سری فعالیت‌های جانبی مثل اردوهای دانش‌آموزی وجود دارند که از لحاظ ماهیت و هدف باعث به وجود آمدن زمینه مورد نیاز برای ارتباط و کنش متقابل میان شاگرد، معلم و محتوا هستند که به‌صورت همیشگی دانشی در سطح بالا فراهم می‌کنند.  حتی می‌توان گفت دانش‌ آموزان به خاطر وجود این ارتباط به شکلی سریع‌تر یاد می‌گیرند و می‌آموزند.

زیرا در مدارس آموزش معمولاً به شکل مستقیم است و در اردو آموزش به شکل غیرمستقیم انجام می‌شود.  این آموزش غیرمستقیم مبتنی بر رقابت‌ها، تمایلات کودکان به تفریح و بازی خواهد بود. یکی دیگر از مسائل مهم برای برگزاری اردو، شناسایی استعدادها و توانمندی‌های دانش‌آموزان است.

گروه ورزش مارکتینگ در جهت برگزاری اردوهای مدارس در استان تهران در مجموعه ورزشی انقلاب و دیگر مجموعه های تفریحی و ورزشی سابقه طولانی دارد.

مسئله مهم دیگر این است که از بعد آسیب‌های اجتماعی نیز به اردو پرداخته شود. تعداد زیادی از پژوهش‌ها این نکته که میزان زیادی از مسائل بهداشتی و مشکلات روانی ریشه‌های روانی اجتماعی دارند را ثابت کرده‌اند. به شکل خلاصه باید گفت که یکی از دلایل رفتن به اردو این است که محیط و فضای مورد نیاز برای منتقل کردن مفاهیمی که فضای محدود کلاس و مدرسه و برنامه‌ریزی آموزشی امکان منتقل کردن اطلاعات و تجربه آن‌ها را به دانش‌ آموزان نخواهد داد و به همین علت  باید از اردو به‌عنوان مکمل برنامه‌های درسی استفاده نمود. البته پژوهش‌هایی نیز انجام‌شده که بر اساس آن‌ها دانش‌آموزان و کودکان که مقداری تیزهوش هستند، تمایل بیشتری به اردو نشان می‌دهند.

برگزارکننده-اردوی-مدارس-تهران

هدف از اردوی دانش ‌آموزی چیست؟

در ادامه مطلب هدف از اردوهای دانش ‌آموزی چیست؟ باید این اهداف را تفکیک کنیم. یکی از مهم‌ترین اهداف مدارس این است که دانش‌آموزان را  برای ورود به جامعه آماده کند. به همین دلیل یکی از برنامه‌های درسی این است که مهارت‌های ارتباطی به آن‌ها آموزش داده شود . رفتن به اردو یکی از این برنامه‌های آموزشی محسوب می‌شود که پیامدهای زیر را به دنبال دارد:

1. تنظیم صحیح استانداردهای شخصی

زمانی که یک دانش‌آموز نسبت به خود احساس مناسبی دارد و توانایی‌های خود را می‌شناسد، می‌تواند به‌راحتی با سایر افراد همراهی کند و این احساس و باور خود را به شکل مناسب به همکلاسی‌های خود سرایت دهد.

2. همدلی با دیگران

اغلب دانش‌ آموزان این احساس را دارند که در مکانی هستند که توانایی مشارکت را دارند به همین علت به‌عنوان قسمتی از جامعه پذیرفته‌شده‌اند. به همین خاطر احساس همدردی و همدلی در آن‌ها به وجود می‌آید.

3. یادگیری مهارت‌ها

این‌گونه از اردوها موجب ایجاد فرصت توسعه مهارت‌هایی مثل  مهارت‌های رهبری و تعاملی ، مشخص کردن هدف ، فن‌های مدیریت زمان و همکاری مؤثر در تیم‌ها برای دانش‌آموزان خواهد شد. همه این مهارت‌ها و نتایج یادگیری باید بر اساس برنامه‌های آموزشی مدرسه باشد . این مهارت‌ها به‌گونه‌ای است که دانش‌آموزان به‌راحتی می‌توانند  از آن‌ها در مدرسه، ورزش و زندگی روزمره خود بهره ببرند. همچنین این مهارت‌ها موجب افزایش حس مسئولیت‌ پذیری در دانش‌آموزان نیز خواهند شد.

سخن آخر

ما در این مطلب به هدف از اردوهای دانش ‌آموزی چیست پرداختیم. گفتیم یکی از مهم‌ترین اهداف اردو افزایش روحیه کار تیمی و گروهی است. مشاورین و معلمان وظیفه دارند استعدادهای شخصی دانش‌آموزان را پیدا کنند و در کارهای گروهی از آن‌ها به شکلی مناسب استفاده کنند. همچنین استفاده از اردو موجب عمیق‌تر شدن یادگیری در دانش‌آموزان خواهد شد.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 3 =